jueves, 7 de enero de 2010

As people look into the lens, the viewer suddenly has the sense of being looked at, and looked at in this case with apparent delight. Forget that this is not so, that the people looking so directly at the camera are not seeing us; there is nevertheless the momentary sensation even today with people over ninety years ago.

The glance into the camera evokes one of the primal experiences of daily life- of look returned by look- through wich we signal mutual recognition and affirm the shared experience of the moment.


Living Hawthorn

3 comentarios:

rubén m. dijo...

Muy interesante, me recuerda a esas escenas de "El sacrificio" de Tarkovski donde los actores se dirigen a la cámara sin previo aviso, rompiendo la ilusión escénica: es cierto que bien utilizado este recurso es impresionante y una extraña forma de comunicación.

un abrazo

Bashevis dijo...

Si, creo que MacDougall expresa bien uno de sus usos, en Living Hawthorn o la salida de la fabrica de los Lumiere, esas miradas pueden retrotraernos a “the primal experiences of daily life”. Pero también se puede ver su uso en la ficción, rompiendo la ilusión escénica… no lo se, de cualquier modo, es un recurso potente en buenas manos…

Pompeyo dijo...

"...through wich we signal mutual recognition and affirm the shared experience of the moment."
Esas miradas de algunos animales...